Direktlänk till inlägg 23 april 2008

NÄR SLUTAR ETT BARN VARA ETT BARN?

Av C - 23 april 2008 20:39

Härom dagen inträdde en av mina väninnors badrum för att ta en uppfriskande dusch. Runt omkring mig låg alla möjliga hår- och hudprodukter kringspridda, sånt som behövs för att spackla över alla såkallade ”fel” hos en kvinna. Mitt i min beskådning fick jag en känsla av att någonting inte passade in, som om jag lekte finn fem fel. Där, mitt framför mina ögon och i kanten av badkaret stod den, en korg full av bad leksaker. Då kom jag plötsligt på att min väninna faktiskt har en lillasyster på tio år, jag log och slog på duschen. Men tanken på korgen med leksakerna släppte inte riktigt från min hjärna, den började istället utvecklas och jag tänkte tillbaka på hur det var när jag var tio år. Lekte jag fortfarande med leksaker då eller hade jag redan blivit manipulerad av alla reklamer med tusentals av fejkade kvinnor under tonvis av smink?


   När man är tio år går man i fyran, och ja man leker fortfarande med leksaker. Men i min generation måste någonting ha gått snett, för jag minns mycket väl att jag redan i fjärdeklass började måla mig. Dessutom kommer jag ihåg att många av mina klasskamrater började köpa stringtrosor och vissa köpte även bh: ar som de generöst proppade med alla de möjliga olika innehåll, allt ifrån papper till strumpor. Nu idag kan jag inte förstå det fenomenet, jag skäms nästan för hur det måste ha sett ut. Samtidigt tycker jag att det är hemskt. När jag ser flickor inte äldre än tolv som använder så mycket smink, som frågar äldre om cigaretter och som skryter om att de förlorat något av de värdefullaste de har, sin egen oskuld. Visserligen har jag det väldigt svårt för att tro på det sistnämnda, men man vet aldrig. Givetvis finns det även pojkar som tror sig vara så mycket äldre än vad de egentligen är.


   Allting har runnit så långt ner i åldrarna. De som för några år sedan tyckte att det var fel att femtonåringar drack skulle idag få sig en hjärtattack om de såg vad jag har sett. Idag är det nästan sällsynt att en femtonåring håller sig från att dricka eller ens testa alkohol. Detta är ett faktum vi måste inse och jag tycker att det är nödvändigt att vi sätter stopp för det innan det går för långt. Dessvärre kan det vara så att allting gått för långt, så långt att det inte finns en chans på miljonen att vi kan sätta stopp för det. Jag ber bara er därute att hålla ett extra öga på de små liven, de är trots allt de som ska ta över en dag i framtiden.

 

Tänk att en så liten sak som en korg full av leksaker kan få en att tänka ett snäpp djupare.

    
 
Ingen bild

Linn

23 april 2008 20:57

Va glad över din begåvning till att skriva. Texten hade inte kunnat bli bättre.

 
Ingen bild

ljzm

24 april 2008 14:10

big up!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C - 9 januari 2009 14:30

Haha, ingen vet typ att jag skriver det här inlägget med tanke på att jag inte uppdaterat här på typ tusen år. Så, vad har egentligen hänt i mitt liv? - Ne inte mycket alls faktiskt. Har ni frågor så ställ dom right away.   PUSS ...

Av C - 19 augusti 2008 16:38

Så, längesen jag uppdaterade (egentligen längesen jag ens satt vid en dator). Under tiden har saker och ting hänt, fast egentligen ingenting speciellt sådär.   Sista veckan på mitt sommarlov satt jag mestadels hemma och slappade framför bland annat ...

Av C - 11 augusti 2008 04:53

Hallå där ute! (och typ grattis i efterskott till snesan)   Nej, tyvärr (till er som hoppandes) jag har inte slutat blogga!! Tog bara en paus från datorn/internet för ett tag. Har haft lite andra saker för mig. Såsom att åka in till stora staden till...

Av C - 7 augusti 2008 14:39

Nu har jag iallafall bestämt med Linn att vi ska åka in till storastaden imorgon. Handla lite kläder och dessutom löshår, nu ska det minsann bli av. Hoppas bara att det inte är för ingenting jag köper den. Vi får helt enkelt se.  Känner mig helt lam ...

Av C - 7 augusti 2008 12:48

Vaknade precis upp hemma hos NAdija. VÄDRET ÄR KASST

Presentation

Omröstning

Hur ofta läser du min blogg?
 varenda dag.
 när jag kommer ihåg.
 när jag lyckas komma in på den.
 enstaka gånger.
 brukar inte läsa i vanliga fall.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards